11/20/13

Buruh kanak-kanak di india (28 gambar)

tokeycincai
Nak hidup bukannya senang. Kita kena usaha sungguh-sungguh untuk mencapai matlamat kita. Seorang jurugambar bernama Daniel Berehulak dan rakannya Mark Magnier telah melaporkan tentang situasi semasa di Lembah Jaintia di India yang berkaitan dengan penggunaan buruh kanak-kanak yang berleluasa disana. Lembah ini terletak di Meghalaya. 

Dianggarkan sebanyak 1000 orang kanak-kanak semuda 8 tahun sedang bekerja di lombong arang batu di Lembah Jaintia. Kehidupan yang miskin dan upah yang lumayan oleh lombong arang batu telah menyebabkan kanak-kanak ini meninggalkan alam persekolahan mereka semata untuk mencari sesuap nasi. Lombong arang batu ini sebenarnya mempraktikkan undang-undang yang melarang kanak-kanak dari bekerja disini, tapi biasalah kan, undang-undang ni boleh dimanipulasi oleh orang yang berkenaan. 

Kelemahan didalam fasal undang-undang digunakan sebaiknya oleh pihak yang berkepentingan. Biasa lah, upah gaji manusia lagi murah dari kos operasi menggunakan mesin.






























tokeycincai / Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

Coprights @ 2016, Blogger Template Designed By Templateism | Distributed By Blogger Template