12/17/13

Kubu pertahanan prabalgad (11 gambar)

tokeycincai
Jika admin sebut perkataan "kubu pertahanan" kepada anda, apa yang anda akan fikirkan?. Semestinya adalah yang seperti yang ini bukan:


atau yang ini..


ataupun yang superb gagah seperti ini..


tetapi..

di sebuah sebuah negeri yang dipanggil Maharashtra, India..Konsep sebuah kubu memadailah dengan ini:


Stress, stress, stress..Mana konsep kubu yang gah seperti dalam cerita Lord of The Ring, uwarghhhh..stress. Kubu ini dipanggil sebagai kubu Prabalgad ataupun juga dikenali sebagai Kalavantin Durg. Ia terletak di antara kawasan yang diberi nama Matheran dan Panvel di Maharashtra, India. Dengan ketinggian yang mencapai 2,300 kaki, ia menjadi kubu peninjau yang amat penting bagi kawasan Matheran. Kubu ini boleh dikatakan agak penting kerana ia telah digunakan oleh dua pemerintah dari dinasti yang berbeza (Sebelum ini ia dinamakan sebagai Muranjan).

Untuk mendaki kubu ini, ia bukanlah kerja yang senang. Unsur-unsur keselamatan adalah amat-amat kurang pada tangga yang digunakan untuk mendaki kubu ini. Sudahlah hendak naik teramatlah sukar, hendak turun lagilah amat sukar.

akhirnya admin paham, kubu tak semestinya nampak gagah, asalkan ia mampu melaksanakan tugasnya, ia sudah memadai..








source: flickr

tokeycincai / Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

Coprights @ 2016, Blogger Template Designed By Templateism | Distributed By Blogger Template