10/17/13

3000 murid China terpaksa membawa kerusi dan meja ke sekolah

tokeycincai
Kita semua sangat bertuah..ulang sekali lagi..
Kita semua sangat bertuah..ulang sekali lagi..
Kita semua sangat bertuah..ulang sekali lagi..
Kita semua sangat bertuah..ulang sekali lagi..

Tapi..kenapa ada antara kita malas untuk pegi ke sekolah???

Di China, Seramai 3000 orang kanak-kanak terpaksa membawa kerusi dan meja mereka sendiri ke sekolah pada 1 September yang lalu. Pihak bandaraya Macheng di wilayah Hubei, China hanya mampu menyediakan 2000 buah kerusi dan meja. Setelah hal yang sangat shocking ini diketahui oleh rakyat China diwilayah yang lain, satu pungutan derma kilat telah dilancarkan. Dianggarkan harga satu set kerusi dan meja adalah RM27. Maka, berduyun-duyunlah rakyat china datang menghulurkan derma dan akhirnya mereka berjaya mengutip duit yang mencukupi bagi membeli 3000 set meja dan kerusi. kos keseluruhannya adalah 150,000 yuan (RM78 ribu).

yang paling LOL sekali adalah..

Tidak berapa lama kemudian, mereka mendapat tahu bahawa pihak pentadbiran bandar Macheng rupanye bukan takde duit untuk membeli kerusi dan meja yang mencukupi. Rupa-rupanya pihak pentadbir bandar Macheng rasa..pendidikan tu bukan priority bagi mereka. Baru-baru ini pihak pentadbiran bandar Macheng telah memperuntukkan sebanyak 12 Juta Yuan (RM6.2 juta) untuk mencantikkan bandar mereka. LOL punye datuk bandar..Cincai!!! Cincai!!! Cincai!!!









via: 163.com

tokeycincai / Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

Coprights @ 2016, Blogger Template Designed By Templateism | Distributed By Blogger Template