10/21/13

Rumah Hijau Almeria (10 gambar)

tokeycincai
Semenjak tahun 1980, tanah pamah ditepian pantai yang terletak di  Bandar Almeria telah dibangunkan untuk menjadi pusat penanaman rumah hijau yang terbesar didunia dengan keluasan yang mencapai 26,000 hektar. Bertan-tan sayur-sayuran telah dihasilkan. Hampir separuh sayur-sayuran di kawasan eropah dihasilkan disini. Dengan hanya menjual sayur dan buah-buahan sahaja, daerah ini berjaya menjana pendapatan sebanyak USD$1.5 Bilion setahun. 

Namun begitu, itu semua berubah pada 35 tahun dahulu, daerah ini yang terletak di Sepanyol telah kering kontang dan tandus. Keadaan pada masa itu menjadikan kawasan ini hampir kepada kawasan padang pasir. Dalam setahun, hanya 200mm hujan sahaja yang turun dikawasan ini. Penyelesaiannya adalah dengan menanam tanaman secara hydroponic dan bagi tanaman yang memerlukan tanah, mereka mengimport tanah yang terbaik dari luar. 











via: daily mail

tokeycincai / Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

Coprights @ 2016, Blogger Template Designed By Templateism | Distributed By Blogger Template